ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ
Στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Υγείας «Κύρωση α) της από 22.11.2022 Επιμέρους Σύμβασης Δωρεάς – Έργο ΧΙ, Παράρτημα 13 της από 6.9.2018 κύριας Σύμβασης Δωρεάς μεταξύ του Ιδρύματος «Κοινωφελές Ίδρυμα Σταύρος Σ. Νιάρχος» και του Ελληνικού Δημοσίου για την ενίσχυση και αναβάθμιση των υποδομών στον τομέα της Υγείας και β) της από 22.11.2022 Τροποποίησης της από 6.9.2018 Σύμβασης Δωρεάς μεταξύ του Ιδρύματος «Κοινωφελές Ίδρυμα Σταύρος Σ. Νιάρχος» και του Ελληνικού Δημοσίου για την ενίσχυση και αναβάθμιση των υποδομών στον τομέα της Υγείας και άλλες διατάξεις αρμοδιότητας του Υπουργείου Υγείας».
Θέμα: «Επίδομα μητρότητας μη μισθωτών γυναικών – ασφαλισμένων του e-ΕΦΚΑ»
Αιτιολογική Έκθεση
Με την προτεινομένη διάταξη προτείνεται η μεταβολή επί τα βελτίω του υφισταμένου νομοθετικού καθεστώτος του επιδόματος μητρότητας των μη μισθωτών γυναικών-ασφαλισμένων του e-ΕΦΚΑ, με τρόπο τέτοιο, ώστε αφενός το ύψος του επιδόματος στις μη μισθωτές να ανέλθει σε ένα αξιοπρεπές επίπεδο και αφετέρου το ύψος του επιδόματος να εξομοιωθεί με εκείνο των μισθωτών ασφαλισμένων που αμείβονται με τον κατώτατο νομοθετημένο μισθό. Αυτή, άλλωστε, η ισότιμη αντιμετώπιση όλων των πολιτών έναντι των ασφαλιστικών κινδύνων, ανεξαρτήτως του (πρώην) φορέα ασφάλισης στον οποίο υπάγονταν είναι κεφαλαιώδης υποχρέωση της Πολιτείας προς όλες τις ασφαλισμένες του e- ΕΦΚΑ και τον βασικότερο λόγο ενοποίησης όλων των πρώην Ταμείων στον e- ΕΦΚΑ.
Ειδικότερα: με την τροπολογία προτείνεται οι μη μισθωτές, άμεσα ασφαλισμένες του e-ΕΦΚΑ, οι οποίες ασκούν αποκλειστικά ελεύθερο επάγγελμα, να δικαιούνται λόγω κυοφορίας και λοχείας, μηνιαίο επίδομα μητρότητας για χρονικό διάστημα τεσσάρων (4) μηνών, ενώ το ύψος του μηνιαίου επιδόματος δεν μπορεί να υπολείπεται του κατώτατου νομοθετημένου μισθού του άρθρου 134 του π.δ. 80/2022 (Α’ 222), όπως ισχύει κατά την ημερομηνία του τοκετού.
Παράλληλα, προβλέπεται ότι το επίδομα μητρότητας δικαιούνται και οι παράλληλα ασφαλισμένες (ως μισθωτές και μη μισθωτές στην ασφάλιση του e-ΕΦΚΑ), δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να υπολείπεται του ανωτέρω ποσού, δεν συμψηφίζεται με βεβαιωμένες ληξιπρόθεσμες ή μη οφειλές προς τη φορολογική διοίκηση και το Δημόσιο εν γένει, ούτε υπολογίζεται στα εισοδηματικά όρια για την καταβολή οποιοσδήποτε παροχής κοινωνικού ή προνοιακού χαρακτήρα.
Η αναγκαιότητα της παρούσας ρύθμισης πηγάζει από την συνεχιζόμενη άνιση αντιμετώπιση των γυναικών ασφαλισμένων του e-ΕΦΚΑ από το ασφαλιστικό σύστημα (παρά την ρητή υποχρέωση που θεσπίζει το άρθρο 52 παρ. 3 του ν. 4387/2016 περί σύνταξης Ενιαίου Κανονισμού Παροχών), αφού, σύμφωνα με το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο, το επίδομα μητρότητας στις μη μισθωτές ασφαλισμένες υπολείπεται σημαντικά του αντίστοιχου επιδόματος στις μισθωτές – αμειβόμενες τουλάχιστον με τον κατώτατο μισθό. Ειδικότερα, το επίδομα μητρότητας στις αποκλειστικά αυτοτελώς απασχολούμενες μητέρες – ασφαλισμένες του πρώην Ε.Τ.Α.Α. (Τ.Σ.Μ.Ε.Δ.Ε., Τ.Υ.Δ.Θ., Τ.Σ.Α.Υ., Τ.Υ.Σ.) ανέρχεται συνολικά σε 800 ευρώ για διάστημα 4 μηνών (200 ευρώ μηνιαίως), στις ασφαλισμένες του πρώην ΟΑΕΕ συνολικά σε 600€ ευρώ (200 ευρώ μηνιαίως) για διάστημα 4 μηνών, ενώ στις μη μισθωτές του πρώην ΟΓΑ σε ποσό 486,77 ευρώ (χορηγείται εφάπαξ).
Η ανάγκη της παρούσας ρύθμισης προκύπτει, επιπλέον, λόγω της υπογεννητικότητας και του δημογραφικού προβλήματος που οφείλουν να αντιμετωπισθούν εγκαίρως ώστε να αποφευχθούν στο άμεσο μέλλον δραματικές επιπτώσεις για τη χώρα, την κοινωνία και την οικονομία. Η ολιστική αντιμετώπιση του προβλήματος αυτού είναι πιο αναγκαία από ποτέ και στην κατεύθυνση αυτή, δεδομένης της υπολειμματικής κάλυψης των μη μισθωτών γυναικών-ασφαλισμένων του e-ΕΦΚΑ, η παρούσα ρύθμιση αποτελεί ένα από τα αναγκαία μέτρα στήριξης της μητέρας και της οικογένειας.
Αθήνα, 24 Ιανουαρίου 2023
ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ
Στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Υγείας «Κύρωση α) της από 22.11.2022 Επιμέρους Σύμβασης Δωρεάς – Έργο ΧΙ, Παράρτημα 13 της από 6.9.2018 κύριας Σύμβασης Δωρεάς μεταξύ του Ιδρύματος «Κοινωφελές Ίδρυμα Σταύρος Σ. Νιάρχος» και του Ελληνικού Δημοσίου για την ενίσχυση και αναβάθμιση των υποδομών στον τομέα της Υγείας και β) της από 22.11.2022 Τροποποίησης της από 6.9.2018 Σύμβασης Δωρεάς μεταξύ του Ιδρύματος «Κοινωφελές Ίδρυμα Σταύρος Σ. Νιάρχος» και του Ελληνικού Δημοσίου για την ενίσχυση και αναβάθμιση των υποδομών στον τομέα της Υγείας και άλλες διατάξεις αρμοδιότητας του Υπουργείου Υγείας» προστίθεται άρθρο ως εξής:
“Άρθρο …”
1. Οι μη μισθωτές γυναίκες, άμεσα ασφαλισμένες του e-ΕΦΚΑ, οι οποίες ασκούν αποκλειστικά ελεύθερο επάγγελμα, δικαιούνται λόγω κυοφορίας και λοχείας, μηνιαίο επίδομα μητρότητας για χρονικό διάστημα τεσσάρων (4) μηνών. Το επίδομα χορηγείται και στις κυοφόρους μη μισθωτές γυναίκες, τις τεκμαιρόμενες μη μισθωτές μητέρες του άρθρου 1464 του Αστικού Κώδικα και στις μη μισθωτές γυναίκες που υιοθετούν τέκνο ηλικίας έως δύο (2) ετών.
2. Το ύψος του μηνιαίου επιδόματος δεν μπορεί να υπολείπεται του κατώτατου νομοθετημένου μισθού του άρθρου 134 του π.δ. 80/2022 (Α’ 222), όπως ισχύει κατά την ημερομηνία του τοκετού.
3. Για τη χορήγηση του επιδόματος μητρότητας απαιτούνται:
α) η ύπαρξη ασφαλιστικής ικανότητας για παροχές ασθένειας σε είδος σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, β) η άσκηση ελεύθερου επαγγέλματος αποκλειστικά, γ) η κατάθεση στις αρμόδιες υπηρεσίες του e-ΕΦΚΑ των κάτωθι δικαιολογητικών: i) αίτηση της ασφαλισμένης εντός έξι (6) μηνών από την ημερομηνία του τοκετού, ii) ληξιαρχική πράξη γέννησης του παιδιού ή βεβαίωση γιατρού του μαιευτηρίου για την πραγματοποίηση του τοκετού και iii) υπεύθυνη δήλωση του N. 1599/1985 ότι ασκεί αποκλειστικά ελεύθερο επάγγελμα και δεν δικαιούται επίδομα μητρότητας από άλλο φορέα.
4. Ειδικά στην περίπτωση παράλληλα ασφαλισμένων γυναικών, ασφαλισμένων στον e-ΕΦΚΑ ως μισθωτές και μη μισθωτές, το επίδομα μητρότητας χορηγείται στο ύψος του επιδόματος που χορηγεί ο τομέας ασφάλισης μισθωτών του e-ΕΦΚΑ στον οποίο υπάγεται η ασφαλισμένη και σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να υπολείπεται του ύψους του κατώτατου νομοθετημένου μισθού του άρθρου 134 του π.δ. 80/2022 (Α’ 222), όπως ισχύει κατά την ημερομηνία του τοκετού.
5. Το επίδομα μητρότητας είναι ανεκχώρητο και ακατάσχετο στα χέρια του Δημοσίου ή τρίτων κατά παρέκκλιση κάθε γενικής ή ειδικής διάταξης, δεν υπόκειται σε οποιαδήποτε κράτηση, τέλος ή εισφορά συμπεριλαμβανομένης και της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης του άρθρου 43Α του ν. 4172/2013 (Α’ 167), δεν δεσμεύεται και δεν συμψηφίζεται με βεβαιωμένες ληξιπρόθεσμες ή μη οφειλές προς τη φορολογική διοίκηση και το Δημόσιο εν γένει, τους δήμους, τις περιφέρειες και τα νομικά τους πρόσωπα, τα ασφαλιστικά ταμεία ή τα πιστωτικά ιδρύματα και δεν υπολογίζεται στα εισοδηματικά όρια για την καταβολή οποιοσδήποτε παροχής κοινωνικού ή προνοιακού χαρακτήρα.
Οι προτείνοντες βουλευτές
Μιχάλης Κατρίνης
Ευαγγελία Λιακούλη
Γεώργιος Αρβανιτίδης
Κωνσταντίνος Σκανδαλίδης
Νάντια Γιαννακοπούλου
Αντωνία (Τόνια) Αντωνίου
Ιλχάν Αχμέτ
Χρήστος Γκόκας
Γεώργιος Καμίνης
Χαράλαμπος Καστανίδης
Βασίλης Κεγκέρογλου
Χαρά Κεφαλίδου
Οδυσσέας Κωνσταντινόπουλος
Δημήτριος Κωνσταντόπουλος
Ανδρέας Λοβέρδος
Γεώργιος Μουλκιώτης
Μπουρχάν Μπαράν
Δημήτριος Μπιάγκης
Απόστολος Πάνας
Γεώργιος Παπανδρέου
Ανδρέας Πουλάς
Γεώργιος Φραγγίδης
|