Τετάρτη 24.04.2024

Σουπερ μάρκετ: Οι προσφορές ρυθμίζουν το ύψος των μειώσεων

Περίπου δύο εβδομάδες μετά την εφαρμογή των νέων μέτρων κατά της ακρίβειας, τα νοικοκυριά αναζητούν στα ράφια τις νέες μειωμένες τιμές, συγκρίνουν και προσπαθούν να υπολογίσουν αν τελικά ωφελούνται.

Από την πλευρά τους, λιανεμπόριο και βιομηχανία επιχειρούν να «αποκρυπτογραφήσουν» την καταναλωτική συμπεριφορά απέναντι στα νέα δεδομένα, ώστε να προσαρμόσουν την εμπορική τους πολιτική το επόμενο διάστημα.

Ο «κόφτης» κατά 30% στις προωθητικές ενέργειες σε απορρυπαντικά, καθαριστικά, είδη προσωπικής υγιεινής και βρεφικές πάνες έφερε μεν αποκλιμάκωση των αρχικών τιμών κατά 15% κατά μέσο όρο -σε ορισμένους κωδικούς αγγίζουν ακόμα και το 40%- σε 4.000 κωδικούς προϊόντων, ωστόσο η ένταση των προσφορών είναι αυτή που θα κρίνει το τελικό όφελος για τους καταναλωτές.

Βρεφικές πάνες

Για παράδειγμα, βρεφικές πάνες μεγάλης εταιρίας μέχρι πριν από την εφαρμογή των νέων μέτρων είχαν αρχική τιμή 19,99 ευρώ και πωλούνταν καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους σε προσφορά από 35% έως 50%, δηλαδή από 12,99 έως και 9,99 ευρώ. Από την 1η Μαρτίου το ίδιο προϊόν διατίθεται στο ράφι 10,98 ευρώ, χωρίς να περιλαμβάνεται καμία προωθητική ενέργεια. Αν η πολυεθνική εταιρία που παράγει και διακινεί τις βρεφικές πάνες δεν κάνει προσφορές, ο καταναλωτής θα τις αγοράζει ακριβότερα. Αν, ωστόσο, η εταιρία τις πουλά με έκπτωση 20%, οι καταναλωτές θα εξοικονομήσουν σχεδόν 1,21 ευρώ ανά συσκευασία, καθώς θα κοστίζουν 8,78 ευρώ. Αν οι προσφορές είναι ακόμα μεγαλύτερες, της τάξεως του 40% ή ακόμα και του 50%, οι εν λόγω βρεφικές πάνες θα πωλούνται έναντι 6,58 και 5,47 ευρώ αντίστοιχα, δηλαδή τα νοικοκυριά θα γλιτώνουν χοντρικά από 4 έως και 5 ευρώ.

Αφρόλουτρο γνωστής πολυεθνικής (650 ml) με αρχική τιμή 5,98 ευρώ, που έως τις 29 Φεβρουαρίου επωλείτο μόνιμα είτε με έκπτωση 50% είτε υπό τη μορφή «1+1 δώρο» φτάνοντας στον τελικό καταναλωτή στα 2,99 ευρώ, με τη εφαρμογή του νέου μέτρου η αρχική τιμή του στο ράφι υποχώρησε στα 4,91 ευρώ. Ωστόσο, η εταιρία που το παράγει εξακολουθεί να το πουλά με έκπτωση 50% στα 2,46 ευρώ, δηλαδή περίπου 0,50 ευρώ χαμηλότερα απ’ ό,τι το αγόραζαν τα νοικοκυριά υπό το καθεστώς προωθητικής ενέργειας. Ωστόσο, παραμένει αμφίβολο κατά πόσο η βιομηχανία μετά τη μείωση της αρχικής τιμής θα μπορεί να το διαθέτει σε τόσο χαμηλή τιμή. Αν το ποσοστό της έκπτωσης περιοριστεί στο 20%, τότε οι καταναλωτές θα πληρώνουν 3,92 ευρώ, δηλαδή 1 ευρώ περισσότερο από πριν, ενώ, αν το ποσοστό της έκπτωσης ανέλθει στο 40%, τότε θα κοστίζει 2,94 ευρώ. Σε κάθε περίπτωση, για να ωφεληθεί ένα νοικοκυριό, η έκπτωση θα πρέπει να είναι από 40% έως 50%.

Απορρυπαντικό

Αντίστοιχα, απορρυπαντικό σε σκόνη (50 μεζούρες) μεγάλης εταιρίας του κλάδου που είχε αρχική τιμή 19,22 ευρώ και διετίθετο συνεχώς σε προσφορά στο ράφι έως και 50%, από την 1η Μαρτίου πωλείται στα 11,68 ευρώ, δηλαδή 39,2% φθηνότερα. Αν η πολυεθνική συνεχίσει να το πουλά υπό το καθεστώς προωθητικής ενέργειας, με έκπτωση 50% η τιμή του θα πέσει στα 5,84 ευρώ, με 40% στα 7 ευρώ, με 30% στα 8,17 ευρώ και με 20% στα 9,34 ευρώ. Δηλαδή, ακόμα και με το χαμηλότερο ποσοστό προσφοράς, οι καταναλωτές θα το αγοράζουν φθηνότερα σε σχέση με πριν.

Πάντως, άλλη εταιρία που πριν από την εφαρμογή των μέτρων πωλούσε απορρυπαντικό σε σκόνη με αρχική τιμή 19,58 ευρώ και με προσφορά 30% έπεφτε στα 13,67 ευρώ. Μετά τον «κόφτη» στις προωθητικές ενέργειες, η αρχική τιμή του διαμορφώθηκε στα 14,08 ευρώ και η εταιρία εξακολουθεί μεν να το έχει σε προσφορά, αλλά με 15% έκπτωση. Οπότε, πλέον, οι καταναλωτές το αγοράζουν στην τιμή των 11,97 ευρώ, δηλαδή σχεδόν 2 ευρώ φθηνότερα απ’ ό,τι με την προσφορά του 30%. Αν το ποσοστό της έκπτωσης με τη νέα αρχική τιμή αυξηθεί στο 20%, η τελική τιμή του θα αγγίξει τα 11,26 ευρώ και, αν επανέλθει στο 30%, στα 9,85 ευρώ.

 Ζημιές

Πάντως, αν και οι περισσότερες εταιρίες συνεχίζουν το επιθετικό μάρκετινγκ με γενναίες προσφορές στο ράφι στις ήδη μειωμένες αρχικές τιμές, εκπρόσωποι της αγοράς θεωρούν ότι αυτή η τακτική δεν μπορεί να συνεχιστεί επί μακρόν, καθώς αυτό θα τους οδηγήσει στην καταγραφή ζημιών.

«Θα χρειαστεί λίγος χρόνος για να δούμε πώς θα αξιολογήσουν οι καταναλωτές τα νέα μέτρα, πώς θα πραγματοποιούν τις αγορές τους και ανάλογα οι εταιρίες να προσαρμόσουν την εμπορική τους πολιτική. Σε αυτήν τη φάση οι βιομηχανίες συνεχίζουν τις προσφορές γιατί φοβούνται μήπως χάσουν τους πελάτες τους. Εξάλλου, οι καταναλωτές, ειδικά στα απορρυπαντικά και τα είδη προσωπικής υγιεινής, έχουν συνηθίσει και θέλουν να ψωνίζουν επώνυμα προϊόντα που βρίσκονται σε προσφορά», σημειώνει στον «Ε.Τ.» της Κυριακής κορυφαίο στέλεχος του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων.

Πάντως, τις πιέσεις που υφίστανται οι προμηθευτές από την εφαρμογή του μέτρου και τη μείωση των αρχικών τιμών επιβεβαιώνουν και οι τεταμένες σχέσεις που έχουν με τα σούπερ μάρκετ. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι βιομηχανίες ζητούν από τους λιανεμπόρους να «βάλουν πλάτη» και να επωμιστούν μέρος του κόστους των προωθητικών ενεργειών με τη δικαιολογία ότι το περιθώριο κέρδους τους έχει συμπιεστεί πολύ.

«Πριν από τα μέσα καλοκαιριού δεν αναμένεται να έχουν καταλήξει στις ετήσιες συμφωνίες προμηθευτές και σούπερ μάρκετ. Οι λιανέμποροι δεν μπορούν να στηρίξουν αυτήν την προσπάθεια, καθώς έχουν αυξημένα λειτουργικά έξοδα, και οι εταιρίες θα αποφασίσουν τα επόμενα βήματά τους με βάση τη συμπεριφορά των καταναλωτών, αλλά και τον ανταγωνισμό», επισημαίνει η ίδια πηγή.

Πάντως, θεωρείται σχεδόν βέβαιο ότι οι βιομηχανίες θα συνεχίσουν να κάνουν προσφορές, ακόμα και σε μικρότερο εύρος, προκειμένου να διατηρήσουν τα μερίδια αγοράς τους. Αλλωστε, σύμφωνα με το Ινστιτούτο Ερευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών, πάνω από τα μισά προϊόντα στην Ελλάδα πωλούνται υπό κάποια προωθητική ενέργεια, ενώ μεσοσταθμικά η έκπτωση που λαμβάνουν από τις προσφορές ανέρχεται περίπου στο 12%-13% της δαπάνης τους.

ΜΕΤΑ ΤΟ ΠΛΑΦΟΝ

Από 15% έως 20% το «ψαλίδι» στο βρεφικό γάλα

Σε ό,τι αφορά το βρεφικό γάλα, με την επιβολή του πλαφόν στο μικτό περιθώριο κέρδους, η μείωση των τιμών στο ράφι κυμαίνεται από 15% έως 20%. Για παράδειγμα, γάλα πρώτης βρεφικής ηλικίας (0-6 μηνών), ενώ έως τις 29 Φεβρουαρίου επωλείτο στα 26,34 ευρώ (συσκευασία 800 γραμμαρίων), από την 1η Μαρτίου διατίθεται στα 22,4 ευρώ, δηλαδή κατά 17,6% φθηνότερα. Αντίστοιχη είναι και η πρώτη των τιμών σε γάλα δεύτερης βρεφικής ηλικίας (6-12 μηνών) γνωστής εταιρίας, καθώς υποχώρησε από τα 20,57 ευρώ στα 17,5 ευρώ με την εφαρμογή του πλαφόν.

Ωστόσο, δεδομένου ότι στη συγκεκριμένη κατηγορία προϊόντων απαγορεύονται οι προσφορές, οι τιμές δεν αναμένεται να μειωθούν περαιτέρω.

Η ΔΙΑΚΥΜΑΝΣΗ ΤΩΝ ΤΙΜΩΝ

 

ΠΡΟΪΟΝ ΑΡΧΙΚΗ ΤΙΜΗ ΕΩΣ 29.02.2024 ΤΕΛΙΚΗ ΤΙΜΗ ΜΕ ΠΡΟΣΦΟΡΑ 

ΕΩΣ 29.02.2024

ΑΡΧΙΚΗ ΤΙΜΗ ΑΠΟ 01.03.2024 ΤΕΛΙΚΗ ΤΙΜΗ ΜΕ ΕΚΠΤΩΣΗ 20% ΤΕΛΙΚΗ ΤΙΜΗ ΜΕ ΕΚΠΤΩΣΗ 30% ΤΕΛΙΚΗ ΤΙΜΗ ΜΕ ΕΚΠΤΩΣΗ 40% ΤΕΛΙΚΗ ΤΙΜΗ ΜΕ ΕΚΠΤΩΣΗ 50%
ΒΡΕΦΙΚΕΣ ΠΑΝΕΣ (50 τμχ.) 19,99 9,99-12,99 10,98 8,78 7,69 6,58 5,47
ΑΦΡΟΛΟΥΤΡΟ (650 ml) 5,98 2,99 4,91 3,92 3,44 2,94 2,46
ΑΠΟΡΡΥΠΑΝΤΙΚΟ ΣΕ ΣΚΟΝΗ (50 μεζούρες) 19,22 9,61-13,45 11,68 9,34 8,17 7 5,84
ΑΠΟΡΡΥΠΑΝΤΙΚΟ ΣΕ ΣΚΟΝΗ (70 μεζούρες) 19,58 13,67 14,08 11,26 9,85 8,45 7,04
ΒΡΕΦΙΚΟ ΓΑΛΑ (0-6 ΜΗΝΩΝ) 26,34 22,4
ΒΡΕΦΙΚΟ ΓΑΛΑ (6-12 ΜΗΝΩΝ) 20,57 17,5

 

Πηγή: E.T.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ