Κυριακή 04.12.2022

Ομιλία Χ. Κεφαλίδου στη Βουλή για το σ/ν του Υπουργείου Παιδείας: «Κύρωση εκπαιδευτικής συμφωνίας Ελλάδας-Mαυροβουνίου»

Αθήνα, 5 Οκτωβρίου 2022

ΟΜΙΛΙΑ ΧΑΡΑΣ ΚΕΦΑΛΙΔΟΥ, ΩΣ ΕΙΣΗΓΗΤΡΙΑΣ ΤΟΥ ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΗΜΑΤΟΣ ΑΛΛΑΓΗΣ, ΣΤΗΝ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ, ΚΑΤΑ ΤΗ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΥΡΩΣΗ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΣΥΜΦΩΝΙΑΣ ΜΕΤΑΞΥ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ ΤΟΥ ΜΑΥΡΟΒΟΥΝΙΟΥ

Κύριε Πρόεδρε, κύριε Υπουργέ, αγαπητοί συνάδελφοι, θέλω να ευχηθώ «καλό φθινόπωρο».

Με την ευκαιρία της σημερινής μέρας, που είναι Παγκόσμια Ημέρα Εκπαιδευτικού, θέλω να σας πω ότι από αυτό εδώ το Βήμα καλό είναι να τιμήσουμε τον ιδιαίτερο ρόλο που έχουν οι εκπαιδευτικοί όλων των βαθμίδων στη ζωή των μαθητών και να αναγνωρίσουμε τις δυσκολίες που καλούνται να αντιμετωπίσουν σε καθημερινή βάση. Ξέρουμε πια ότι χωρίς άξιους, χωρίς ασφαλείς και αφοσιωμένους εκπαιδευτικούς η κοινωνία του αύριο είναι εκ προοιμίου καταδικασμένη. Καλό σχολείο χωρίς καλούς εκπαιδευτικούς δεν γίνεται.

Σήμερα, λοιπόν, η καλή τύχη είναι να συζητάμε την κύρωση μιας Συμφωνίας με το Μαυροβούνιο. Πρόκειται για μια πολύ νέα χώρα, υφίσταται από το 2006. Αυτή η Συμφωνία χρονολογείται από τον Ιούνιο του 2015 και αφορά τη συνεργασία των δύο συμβαλλόμενων κρατών στον τομέα της εκπαίδευσης. Η συμφωνία υπογράφηκε επί κυβερνήσεως ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, έμεινε ανενεργή για επτά χρόνια, δεν αξιοποιήθηκε από την τότε κυβέρνηση που την υπέγραψε, αλλά ούτε και από την παρούσα Κυβέρνηση στη διάρκεια των τριών ετών της μέχρι τώρα θητείας της.

Η σημερινή πρωτοβουλία αποτελεί μια καθυστερημένη, αλλά σαφώς θετική εξέλιξη. Το είπαμε και στην Επιτροπή ότι η στάση μας απέναντι σε τέτοιου είδους κυρώσεις μόνο θετική μπορεί να είναι.

Μην ξεχνάμε, επίσης, ότι σε ένα διαρκώς μεταβαλλόμενο γεωπολιτικά περιβάλλον η προσεκτική, συνεχής ανάληψη τέτοιων πρωτοβουλιών προάγει τη συνεργασία, εμπεδώνει τη φιλία των λαών της Βαλκανικής και μας δίνει τη δυνατότητα να οικοδομήσουμε ένα πιο πολιτισμένο και με ήπιο τρόπο σύνολο ισχυρών συνεκτικών δεσμών που τόσο χρειαζόμαστε.

Αναλογιζόμενοι δε όλη αυτή την προσπάθεια που έχει ξεκινήσει από το 2015 με την υπογραφή αυτής της Συμφωνίας, σε συνδυασμό και με τις νομοθετικές πρωτοβουλίες της τότε κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, που ξέρετε πολύ καλά ότι ισοπέδωσαν την παιδεία, καθώς και το γεγονός ότι έμεινε ανενεργή μέχρι σήμερα, μας βάζει στον πειρασμό να αναρωτηθούμε τι ακριβώς είχε στο μυαλό της η σημερινή Αξιωματική Αντιπολίτευση και τι ακριβώς θα αντάλλασσε με τη φίλη χώρα. Πάντως, σίγουρα όχι την εξαγωγή τεχνογνωσίας ρωμαλέων φοιτητικών κινημάτων του κ. Γαβρόγλου.

Η αλήθεια είναι ότι η κυβερνητική θητεία του ΣΥΡΙΖΑ άφησε το εκπαιδευτικό μας σύστημα βαθύτατα τραυματισμένο, με την κατάργηση του ολοήμερου σχολείου, με την εν μία νυκτί πανεπιστημιοποίηση των ΤΕΙ, με το σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση με μέσο όρο 2 και 3 στην κλίμακα του 20, την εμπέδωση της ήσσονος προσπάθειας, την ισοπέδωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας, την αντίληψη της αριστείας ως ρετσινιάς. Συνεπώς, πολύ λογικά, αφού δεν είχαμε να προσφέρουμε κάτι στο Μαυροβούνιο η Συμφωνία αυτή έμεινε ανενεργή.

Κι ερχόμαστε στο σήμερα. Με την παρούσα, λοιπόν, Συμφωνία συνεργασίας σε όλα τα εκπαιδευτικά επίπεδα η αλήθεια είναι ότι ανοίγονται προοπτικές, τόσο για την ευρεία εκπαιδευτική όσμωση όσο και για την καλλιέργεια κοινών πολιτιστικών λειτουργιών που μας χρειάζονται και στο άμεσο μέλλον θα φανεί πόσο ανάγκη τα έχουμε. Το σημαντικό είναι η συνεργασία αυτή στον τομέα της εκπαίδευσης να γίνει όχημα σύσφιξης των χώρων μας και καλλιέργειας δεσμών μεταξύ μας. Κι αυτό με έναν τρόπο εξυπηρετείται, ρίχνοντας το βάρος μας στην υλοποίηση μέσω της δημιουργίας μικτών επιτροπών οι οποίες θα δώσουν υπόσταση και στην όλη προσπάθεια.

Κι έρχομαι να σας πω ότι την ώρα που αυτή η Κυβέρνηση με τη νομοθετική της πρωτοβουλία μας έχει συνηθίσει να βάζει πηχυαίους τίτλους σε νομοθετήματα – εκθέσεις ιδεών και αγαθών προθέσεων που γεμίζουν σελίδες, την ώρα που η τεχνολογική εκπαίδευση μετατίθεται στο άδηλο μέλλον και τα ιδιωτικά κολέγια και πανεπιστήμια αμφιβόλου ποιότητας και ανύπαρκτης αξιολόγησης ξεφυτρώνουν σαν τα μανιτάρια στο κέντρο της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, το ίδιο και τα ιδιωτικά ΙΕΚ εκπαίδευσης φθηνού αναλώσιμο εργατικού δυναμικού, αυτήν την ώρα εμείς παίρνουμε παραδείγματα από μια μικρή χώρα όπως είναι το Μαυροβούνιο γιατί οι προσπάθειές της στον τομέα της εκπαίδευσης είναι στοχευμένες.

Αφορούν την ανάπτυξη και την ενεργό συμμετοχή όλων των εταίρων στον σχεδιασμό, την οργάνωση και την υλοποίηση εκπαίδευσης και κατάρτισης. Αφορούν στην ανάπτυξη αρθρωτών προγραμμάτων σπουδών με βάση βασικές ικανότητες που πρέπει να υπάρχουν. Αφορούν την πρόληψη της πρόωρης εγκατάλειψης του σχολείου, την ανάπτυξη συστήματος ενός επαγγελματικού προσανατολισμού για όλους τους τύπους εκπαίδευσης, τη βελτίωση της αρχικής και συνεχούς επαγγελματικής κατάρτισης των εκπαιδευτικών, με ιδιαίτερη προσοχή στην εκπαίδευση των εκπαιδευτικών που είναι στη λογική της πρακτικής κατάρτισης και βέβαια, στη βελτίωση των συνθηκών εργασίας στα σχολεία, τον σχολικό εξοπλισμό τα διδακτικά βοηθήματα, την αναβάθμιση και ανάπτυξη σχολικών βιβλίων και του σχετικού εκπαιδευτικού υλικού. Και είναι αρκετά αυτά που έχουμε να πάρουμε από αυτή τη συνεργασία με το νεαρό κράτος του Μαυροβουνίου και τις προσπάθειές του στον τομέα της εκπαίδευσης.

Με αυτές τις σκέψεις ψηφίζουμε «ναι» στην κύρωση της παρούσας Συμφωνίας και θέλοντας να συμβάλουμε θετικά σε ένα ευρύτερο εγχείρημα που θα είναι προς γενικότερο όφελος της χώρας μας και της θέσης που μπορεί να διεκδικήσει στην περιοχή της Βαλκανικής διαμέσου της παιδείας, θέλουμε να καταθέσουμε προς τον Υπουργό που είναι σήμερα εδώ και στο Υπουργείο Παιδείας την πρόταση για διοργάνωση ενός βαλκανικού συνεδρίου για την εκπαίδευση στο πλαίσιο που θα μπορεί να αποπνέει την αλληλοκατανόηση, τον αλληλοσεβασμό, την ειρήνη, τη συνεργασία, ένα ανθρωπιστικό αξιακό φορτίο και την κοινή ευρωπαϊκή προοπτική, τουλάχιστον για όσες χώρες έχουν έναν τέτοιο προσανατολισμό και τηρούν το ευρωπαϊκό κεκτημένο.

Και με αυτές τις σκέψεις σας ευχαριστώ κύριοι συνάδελφοι και εύχομαι καλή συνέχεια στην πορεία της Δ΄ Συνόδου.

Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ