Είναι χαρακτηριστικό ότι περίπου 6 στους 10 θεωρούν ότι έχουν τη δυνατότητα να προωθήσουν την αλλαγή στους οργανισμούς που εργάζονται. Στην Ελλάδα, σχεδόν ένας στους δύο (45%) δηλώνουν ότι οι ίδιοι και οι συνάδελφοί τους ασκούν πίεση στους εργοδότες τους να αναλάβουν δράση για την κλιματική αλλαγή, ενώ ένας στους τέσσερις έχει κάνει έρευνα σχετικά με τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις και τις πολιτικές του οργανισμού προτού ξεκινήσει να εργάζεται εκεί. Μάλιστα το 21% των Ελλήνων Gen Z έχουν ήδη αλλάξει δουλειά ή κλάδο λόγω περιβαλλοντικών ανησυχιών, ωστόσο το 59% συμφωνούν ότι οι εργοδότες τους κάνουν προσπάθειες για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής.
Γήρανση: 20ρηδες που μοιάζουν 35! Γιατί γερνά γρηγορότερα η γενιά Z σε σύγκριση με τους Millennials
Gen Z και Millenials: Το κόστος ζωής εξακολουθεί να αποτελεί τη μεγαλύτερη ανησυχία τους – Έξι στους δέκα ζουν μήνα με το μήνα
Dating apps: Γιατί η γενιά Ζ γυρίζει την πλάτη στις εφαρμογές και τις ψηφιακές γνωριμίες
Τα παραπάνω, μαζί με μία μετατόπιση προς μία πιο υγιή σχέση και ισορροπία μεταξύ εργασίας και προσωπικής ζωής, έχουν οδηγήσει σε σημαντικές διαφοροποιήσεις νοοτροπίας σε σχέση με τις προηγούμενες γενιές. Οι Zoomers απομακρύνονται από την τριτοβάθμια εκπαίδευση (το 33% των Ελλήνων Gen Z δεν επιδιώκει την τριτοβάθμια εκπαίδευση και το 35% αναζητά καριέρες που δεν την απαιτούν) και στρέφονται σε πιο ευέλικτες μορφές εργασίας. Είναι χαρακτηριστικό ότι το 44% λέει ότι οι εργαζόμενοι με μερική απασχόληση θα πρέπει να έχουν ανάλογες ευκαιρίες επαγγελματικής εξέλιξης με τους εργαζόμενους με πλήρη απασχόληση και ζητά τη δημιουργία περισσότερων θέσεων εργασίας μερικής απασχόλησης, ενώ το 37% αναφέρει ότι θα πρέπει να εφαρμοστούν μειωμένες εβδομάδες εργασίας.
Εξηγώντας τις αλλαγές αυτές η Υφυπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού κ. Ιωάννα Λυτρίβη θεωρεί πως το ζήτημα της ταχύτητας στις αλλαγές και κυρίως στην αγορά εργασίας και τους εργασιακούς χώρους είναι εκείνο που διαφοροποιεί τη GenZ από τις προηγούμενες. «Αυτό που πρέπει να δώσουμε σε αυτά τα παιδιά, εκτός των δεξιοτήτων και γνώσεων, είναι δεξιότητες ζωής, όπως η προσαρμοστικότητα και η ευελιξία», σημειώνει, τονίζοντας πως πλέον οι νέοι βλέπουν όλο και περισσότερο ως πιο ελκυστικές επιλογές που δεν περνούν απαραίτητα μέσα από το Πανεπιστήμιο. «Οφείλουμε ως Πολιτεία – και είναι η δική μας ευθύνη – να δείξουμε τις διαφορετικές επιλογές και ειδικά σε περίοδο πολυκρίσεων και μόνιμων κρίσεων», σημειώνει, τονίζοντας πως η αγορά εργασίας αναζητά απόφοιτους και του «άλλου δρόμου».
Για τον Κωνσταντίνο Κίντζιο, Deputy Director της ReGeneration οι νέοι έρχονται με την ορμή μίας εποχής που κινείται ταχύτατα σε μία σε μια αγορά εργασίας που διατηρεί πιο παλιούς ρυθμούς. «Μεγάλωσαν με δεδομένη τη στιγμιαία απόλαυση και ικανοποίηση, με το πάτημα ενός κουμπιού έχουν ό,τι θέλουν. Και απαιτούν αυτή την ταχύτητα και από την αγορά εργασίας και τις άλλες γενιές», σημειώνει, τονίζοντας πως η ανάγκη σήμερα είναι να βρεθούν αυτές οι διαφορετικές φιλοσοφίες και πρακτικές «κάπου στη μέση». «Η αγορά εργασίας για τους νέους είναι βαρετή. Δεν βαριούνται να δουλέψουν. Βαριούνται να δουλέψουν με τον τρόπο που δουλεύει η αγορά σήμερα», τονίζει και υπογραμμίζει την ανάγκη ανάπτυξης ήπιων δεξιοτήτων ήδη από το σχολείο.
«Έχουν εντελώς διαφορετικές προσδοκίες από την για αγορά εργασίας. Ζητούν πράγματα που οι μεγαλύτερες γενιές δεν είναι έτοιμες να δώσουν», επισημαίνει ο Αλέξανδρος Χριστοδουλάκης, Συν-ιδρυτής και CEO της Wealthyhood, τονίζοντας πως οι νέοι σήμερα επιλέγουν τη δουλειά τους με κριτήριο την αναγνώριση που μπορούν να πάρουν από αυτή και θέλουν να ασκούν ένα επάγγελμα που να νιώθουν ότι τους «γεμίζει». Εντοπίζει, εντούτοις, ένα μειονέκτημα που φέρει η νέα αυτή γενιά, μεγαλωμένη με τις γρήγορες ταχύτητες και την άμεση ικανοποίηση των social media: «Δεν έχει τη φιλοσοφία που θα βάλω τη δουλειά που πρέπει σήμερα για να πάρω αύριο τα αποτελέσματα. Κάτι κρίσιμο στον τομέα της επιχειρηματικότητας», λέει.
πηγή ygeiamou.gr