Τρίτη 28.06.2022

Γ. ΚΑΜΙΝΗΣ: ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΣΗΜΕΡΑ ΕΚΚΡΕΜΕΙ Η ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗ ΤΟΥ ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟΥ

Γ. ΚΑΜΙΝΗΣ: ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΣΗΜΕΡΑ ΕΚΚΡΕΜΕΙ Η ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗ ΤΟΥ ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟΥ 

Σημεία ομιλίας του βουλευτή Επικρατείας του ΠΑΣΟΚ-Κίνημα Αλλαγής Γιώργου Καμίνη στην Ολομέλεια της Βουλής, κατά τη διάρκεια της συζήτησης του νομοσχεδίου του Υπ. Δικαιοσύνης για το Κτηματολόγιο

  • Η χώρα πρέπει να αποκτήσει επιτέλους ένα ενιαίο, εθνικό και πλήρως ψηφιοποιημένο κτηματολόγιο. Απαιτείται ένας φορέας, μία διαδικασία και ένα συγκεκριμένο σύστημα καταγραφής, το οποίο να υποστηρίζεται κατάλληλα τόσο σε επιχειρησιακό, όσο και σε τεχνικό επίπεδο.

  • Παρ’όλα αυτά, δεν έχει ακόμη συσταθεί η Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων, δεν έχει εκδοθεί η υπουργική απόφαση που συγκροτεί το Εποπτικό Συμβούλιο, ούτε η κοινή υπουργική απόφαση για την εκπαίδευση των κτηματολογικών δικαστών του ΝΠΔΔ «Ελληνικό Κτηματολόγιο», όπως ορίζει ο ν. 4821/2021.

  • Πρέπει να γνωρίζουμε πόσο θα διαρκέσει η διαδικασία προσαρμογής για τη μεταφορά των τηρούμενων στα Κτηματολογικά Γραφεία Ρόδου και Κω-Λέρου νομικών, χωρικών και τεχνικών πληροφοριών στο σύστημα του Εθνικού Κτηματολογίου

  • Το νομοσχέδιο ορίζει ότι «τρίτοι» θα αναλάβουν με συμβάσεις έργου νομικές και τεχνικές εργασίες που απαιτούνται για την προσαρμογή, χωρίς να προσδιορίζει ποιοι μπορεί να είναι αυτοί οι «τρίτοι».

  • Η θέσπιση ηλεκτρονικού συστήματος αυτοματοποιημένης διασύνδεσης των ληξιαρχείων και του Νομικού Προσώπου “Ελληνικό Κτηματολόγιο” αποτελεί θετική εξέλιξη, όμως, η πραγματική λειτουργία του παραπέμπεται στις ελληνικές καλένδες.

  • Κόβονται περισσότερες από 100 θέσεις νομικών και μηχανικών από τους κλάδους πανεπιστημιακής εκπαίδευσης και στελέχωσης των περιφερειακών υπηρεσιών του Κτηματολογίου και αυτές μεταφέρονται στον κλάδο των διοικητικών, οι οποίοι σχεδόν υπερδιπλασιάζονται. Δεν κατανοούμε τη λογική που υπαγορεύει αυτή την ανακατανομή.

Στις σημαντικές παραλείψεις που αφορούν εν γένει το Υπ. Δικαιοσύνης:

  • Ακόμη δεν έχει εκδοθεί η απόφαση επιμόρφωσης των δικαστών πάνω στις υποθέσεις που αφορούν το ν. 4800/2021 για τις σχέσεις γονέων και τέκνων.

  • Και ακόμη δεν έχει αρθεί η αναστολή της παροχής κοινωφελούς εργασίας του ν. 4623/2019. Στην αρχή της θητείας σας είχατε πει ότι θα είναι προσωρινή κι έχουν παρέλθει τρία χρόνια. Φυσικά ήταν τεράστιο το λάθος να μεταφερθούν οι αρμοδιότητες για τις φυλακές από το υπουργείο Δικαιοσύνης στο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη. Τουλάχιστον αυτή που δεν έχει μεταφερθεί, κύριε Υπουργέ, θα πρέπει να υλοποιηθεί, ειδάλλως να μάθουμε γιατί δεν συμβαίνει αυτό.

Ολόκληρη η ομιλία του κ. Καμίνη

«Όταν το 2009 η κυβέρνηση Καραμανλή δραπέτευσε από την εξουσία, η κυβέρνηση Παπανδρέου κλήθηκε να διαχειριστεί μία κατάσταση όπου το ελληνικό κράτος δεν ήξερε ούτε να μετρά, ούτε πού πήγαιναν τα χρήματά του. Δεν είχαμε κάνει απογραφή δημοσίων υπαλλήλων, απογραφή συνταξιούχων, γενικότερα είχαμε μάθει οι πολιτικές αποφάσεις να λαμβάνονται στο «περίπου», αρκούμενοι σε μία θολή εικόνα που βόλευε.

Το ίδιο ακριβώς συνέβαινε και με την περίπτωση του Κτηματολογίου, καθώς ακόμη και σήμερα εκκρεμεί η ολοκλήρωσή του. Είναι προφανές ότι πρέπει η χώρα να αποκτήσει επιτέλους ένα ενιαίο, εθνικό και πλήρως ψηφιοποιημένο κτηματολόγιο, το οποίο θα αποτυπώνει με ακρίβεια και διαφάνεια το σύνολο των εμπραγμάτων δικαιωμάτων που υπάρχουν επί της ακίνητης περιουσίας στο σύνολο της Επικράτειας.

Πρέπει να φύγουμε πια από την κατάσταση των ειδικών καθεστώτων και των εξαιρέσεων, μια κατάσταση κατακερματισμού και να εφαρμοστεί οριζόντια ένα ενιαίο πλέγμα κανόνων για όλους. Για δύο λόγους: Κατ’ αρχάς, για την ασφάλεια δικαίου, κατά δεύτερο λόγο για την διευκόλυνση των συναλλαγών και κατ’ επέκταση της οικονομικής δραστηριότητας. Για να επιτευχθεί αυτό απαιτείται ένας φορέας, μία διαδικασία και ένα συγκεκριμένο σύστημα καταγραφής, το οποίο να υποστηρίζεται κατάλληλα τόσο σε επιχειρησιακό, όσο και σε τεχνικό επίπεδο.

Το νομοσχέδιο έρχεται περίπου έναν χρόνο μετά τη ψήφιση του ν. 4821/2021, ο οποίος είχε ως στόχο τον εκσυγχρονισμό του Κτηματολογίου και την μεταφορά του από το Υπουργείο Δικαιοσύνης στο Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Όμως, όπως μπορεί κανείς εύκολα να παρατηρήσει ακόμη δεν έχουν εκδοθεί κάποιες σημαντικές διατάξεις που προέβλεπαν άρθρα που περιείχαν εξουσιοδοτήσεις. Παραθέτω τρία ενδεικτικά παραδείγματα:

Δεν έχει συσταθεί η Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων στο ΝΠΔΔ «Ελληνικό Κτηματολόγιο», όπως ορίζει το άρθρο 22 του ν. 4821/2021

Δεν έχει ακόμη εκδοθεί η υπουργική απόφαση που συγκροτεί το Εποπτικό Συμβούλιο του ΝΠΔΔ «Ελληνικό Κτηματολόγιο», όπως ορίζει το άρθρο 27 του ν. 4821/2021

Δεν έχει εκδοθεί η κοινή υπουργική απόφαση η οποία αφορά την εκπαίδευση των κτηματολογικών δικαστών, όπως προβλέφθηκε στο άρθρο 12 του νόμου 4821. Το Υπουργείο Δικαιοσύνης σκοπεύει να την εκδώσει, ώστε να εξασφαλιστεί η αναγκαία χρηματοδότηση; Γιατί ακούσαμε κατά τις συνεδριάσεις της Επιτροπής και την πρόταση να καταργηθούν.

Ως προς τα ειδικότερα σημεία του σχεδίου νόμου, θα ήθελα να σταθώ σε ορισμένα ειδικότερα:

Θα μας λέει το νομοσχέδιο πόσο θα διαρκέσει η διαδικασία προσαρμογής για τη μεταφορά των τηρούμενων στα Κτηματολογικά Γραφεία Ρόδου και Κω-Λέρου νομικών, χωρικών και τεχνικών πληροφοριών στο σύστημα του Εθνικού Κτηματολογίου;

Επίσης, το νομοσχέδιο ορίζει ότι «τρίτοι» θα αναλάβουν με συμβάσεις έργου αναγκαίες νομικές και τεχνικές εργασίες που απαιτούνται για την προσαρμογή. Πότε το Υπουργείο έκρινε ότι το Νομικό Πρόσωπο του Κτηματολογίου δεν διαθέτει τα μέσα και το προσωπικό για να διενεργήσει αυτή την προσαρμογή; Και επίσης το Υπουργείο πρέπει να μας προσδιορίσει περισσότερο ποιοι μπορεί να είναι αυτοί οι «τρίτοι»;

Προβλέπεται επίσης, στο άρθρο 12 η θέσπιση ηλεκτρονικού συστήματος αυτοματοποιημένης διασύνδεσης των ληξιαρχείων και του Νομικού Προσώπου. Αυτό αναμφίβολα συνιστά μία θετική εξέλιξη. Ωστόσο, η πραγματική λειτουργία του εν λόγω συστήματος μεταφέρεται στις ελληνικές καλένδες, αφού τόσο η περίοδος δοκιμαστικής του λειτουργίας, όσο και η έναρξη της παραγωγικής του λειτουργίας διαπιστώνονται με απόφαση του Υπουργού Ψηφιακής Διακυβέρνησης χωρίς το σχέδιο νόμου να ορίζει κάποιο απώτατο χρονικό όριο δοκιμαστικής και παραγωγικής εφαρμογής.

Επίσης καλό θα ήταν να μας εξηγήσετε γιατί στη στελέχωση των περιφερειακών υπηρεσιών του Κτηματολογίου και στις θέσεις πανεπιστημιακής εκπαίδευσης κόβετε θέσεις από τους κλάδους των νομικών (από 120 του ν. 4518/2018 σε 50) και των Μηχανικών με ειδικότητα Αγρονόμων-Τοπογράφων Μηχανικών (από 84 σε 50) και τις θέσεις αυτές τις μεταφέρετε στον κλάδο των διοικητικών, οι οποίοι από 82 στο ν. 4512/2018 σχεδόν υπερδιπλασιάζονται φθάνοντας περίπου τους 150. Ποια η λογική που υπαγορεύει αυτή την ανακατανομή;

Επιτρέψτε μου στο τέλος να κλείσω με κάποιες σημαντικές παραλείψεις που αφορούν γενικότερα το Υπουργείο Δικαιοσύνης.

Ακόμα, κύριε υπουργέ, δεν έχει εκδοθεί η απόφαση επιμόρφωσης των δικαστών πάνω στις υποθέσεις που αφορούν το ν. 4800/2021 για τις σχέσεις γονέων και τέκνων.

Και ακόμη βεβαίως δεν έχει αρθεί η αναστολή της παροχής κοινωφελούς εργασίας του ν. 4623/2019. Η κοινωφελής εργασία αποτελεί εναλλακτικό τρόπο έκτισης της ποινής. Στην αρχή της θητείας σας είχατε πει ότι θα είναι προσωρινή. Επειδή έχω και την  αρμοδιότητα να παρακολουθώ τα θέματα του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, επειδή βλέπω ότι τα τελευταία χρόνια έχει πρυτανεύσει περισσότερο η λογική στην ποινή της καταστολής, παρά κάποια μέτρα εναλλακτικά του τρόπου έκτισης της ποινής κι επειδή υπάρχει το πρόβλημα του υπερπληθυσμού των φυλακών, επειδή ουσιαστικά έχει αδρανοποιηθεί το σύστημα της ηλεκτρονικής επιτήρησης, επειδή βαίνουν προς μαρασμό οι Αγροτικές Φυλακές μέτρα όπως η εναλλακτική αυτή κοινωνική υπηρεσία αποτελούν κατά κάποιο τρόπο μια σημαντική διέξοδο για πάρα πολλούς και ειδικά και για το θέμα του υπερπληθυσμού των φυλακών.

Φυσικά ήταν τεράστιο το λάθος να μεταφερθούν αυτές οι αρμοδιότητες από το υπουργείο Δικαιοσύνης. Τουλάχιστον αυτή που δεν έχει μεταφερθεί, κύριε Υπουργέ, θα πρέπει να την θεσπίσετε, ειδάλλως να μάθουμε γιατί δεν θεσπίζεται. Έχουν παρέλθει 3 χρόνια.

Απαιτείται η συνεργασία των ΟΤΑ. Οι δήμαρχοι δεν έχουν να χάσουν, μόνο να κερδίσουν έχουν.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ