Παρασκευή 24.09.2021

Facebook: Τι του επιφυλάσσει το μέλλον

Το Facebook ανέκαθεν είχε δύο πλευρές: Η πρώτη είναι αυτή την οποία αντιπαθούν οι πολιτικοί, λόγω της ικανότητάς του να μεταδίδει λανθασμένες πληροφορίες για κρίσιμα θέματα, όπως ήταν και η περίπτωση των εμβολίων. Η δεύτερη είναι αυτή την οποία συμπαθούν οι χρήστες και επενδυτές του, μετατρέποντάς το σε ένα μέσο χωρίς το οποίο δεν μπορούν να ζήσουν.

Παρόλες τις «αναποδιές» που αντιμετώπισε την περίοδο της πανδημίας, οι αναφορές κερδών για την προηγούμενη χρονιά αποδεικνύουν πως η εταιρεία συνεχίζει δυναμικά να αποτελεί το βασικότερο και πιο δυναμικό μέσο κοινωνικής δικτύωσης.

Αυτό αποδίδεται επίσης στο γεγονός ότι το Facebook είναι μια – αρκετά πετυχημένη – μικρογραφία της κοινωνίας. Μέσω του Instagram, του WhatsApp και του Messenger καλύπτει τις ανάγκες για επικοινωνία μέσω της ανταλλαγής φωτογραφιών και μηνυμάτων ανά τον κόσμο. Λειτουργεί, επομένως, ως μεγεθυντικός φακός που υπογραμμίζει τόσο την καλή, όσο και την άσχημη πλευρά της καθημερινότητας.

Επίσης, λειτουργεί και ως ένα αποτελεσματικό μέσο κοινωνικής δικτύωσης μέσω του οποίοι οι διαφημιστές απευθύνονται στο κοινό τους με μεγάλη επιτυχία. Οι διαφημίσεις προσφέρουν το 98 τοις εκατό των εσόδων από το Facebook, με ποσό που υπολογίζεται στα $55 δισεκατομμύρια τον προηγούμενο χρόνο, και $20 δισεκατομμύρια ή και παραπάνω μέσω του Instagram, το οποίο μόλις πρόσφατα άρχισε να αναδεικνύεται ως επίσης επικερδές μέσο για τους διαφημιστές.

Ο τομέας της διαφήμισης αγαπάει το Facebook και για έναν ακόμη λόγο: έχει την δυνατότητα να εμφανίζει με ακρίβεια εξατομικευμένες διαφημίσεις. Αυτό οφείλεται στην δυνατότητα παρακολούθησης που διαθέτει, μιας και μπορεί να παρακολουθεί τις προτιμήσεις των χρηστών του σε όλες τις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης. Με αυτή την λογική, οι εταιρείες παρακολουθούν με την σειρά τους τους χρήστες και αποφασίζουν ποια προϊόντα θα τους εμφανίζονται πιο συχνά με βάση τα ενδιαφέροντα και τις προτιμήσεις τους.

Ακόμα και προ πανδημίας, αυτή η προσωπική διαχείριση των χρηστών και η μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα των διαφημιστικών εταιρειών ήταν κάτι που δύσκολα μπορούσαν να αρνηθούν οι εταιρείες. Τόσο για μικρότερες εταιρείες με λιγότερους πελάτες, όσο και για μεγαλύτερες και πιο γνωστές αλυσίδες, αυτή η δυνατότητα του επιτρέπει την μεγέθυνση της αγοράς και του υποψήφιου κοινού τους.

Η πανδημία γέννησε πολλές καινούριες εταιρείες, οι οποίες βασίστηκαν στην λειτουργία προσωπικών διαφημίσεων για να αποκτήσουν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Σήμερα θεωρείται αδιανόητη η λειτουργεία νέων εταιρειών χωρίς την συνεργασία με το Facebook για εξατομικευμένες διαφημίσεις, υποστηρίζουν αναλυτές.

Ο μεγαλύτερος κίνδυνος που αντιμετωπίζει το Facebook είναι η στροφή των χρηστών του από τα πιο κλασσικά μέσα, όπως το Instagram, σε νεότερα μέσα, όπως είναι το TikTok, το Discord, το Clubhouse και το αθάνατο Snapchat. Ενώ στο παρελθόν το Facebook θα εξαγόραζε μικρότερους ανταγωνιστές, όπως συνέβη με το Instagram πριν από λίγα χρόνια, τώρα θέτει διαφορετικούς στόχους προς διάφορες κατευθύνσεις.

Ο πρώτος τομέας είναι ο λεγόμενος ‘δημιουργικός οικονομικός τομέας’, μέσω του οποίοι οι χρήστες μπορούν να βγάλουν χρήματα από ηλεκτρονικά μέσα και έργα. Το YouTube και το TikTok έχουν γίνει πιο επιτυχημένοι σε αυτόν τον τομέα, τραβώντας περισσότερους ενδιαφερόμενους δημιουργούς και συναρπάζοντας περισσότερους χρήστες. Ως απάντηση, ο Μάρκ Ζάκερμπεργκ ανακοίνωσε πως και το Facebook με τη σειρά του πρόκειται να δημιουργήσει ειδικούς χώρους στους οποίους οι χρήστες του θα μπορούν να αντιδρούν πιο καλλιτεχνικά και δημιουργικά.

Ως δεύτερο στόχο, ο Ζάκερμπεργκ έθεσε την αύξηση των ηλεκτρονικών πωλήσεων. Δήλωσε πως η κλασσική αρχική σελίδα του Facebook πρόκειται να αποκτήσει νέο χώρο, στον οποίο οι χρήστες θα μπορούν να πραγματοποιούν αγορές εύκολα και απλά, όπως συμβαίνει ήδη στο Instagram. Επίσης μεγάλη «ανησυχία» για τους δημιουργούς του Facebook αποτελεί η εισαγωγή νέων μέσων τρισδιάστατης τεχνολογίας στα υπάρχοντα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Η συμβατότητα των ήδη εξελιγμένων μέσων με τις νέες τεχνολογίες θα πρέπει να τελειοποιηθεί, έτσι ώστε να αποφευχθεί η περιθωριοποίησή τους.

Οι κυρίαρχοι του χώρου των μέσων κοινωνικής δικτύωσης οφείλουν να μελετούν τις διάφορες – και αναπάντεχες – κοινωνικές αλλαγές, έτσι ώστε να δημιουργούν μέσα επιθυμητά και μοντέρνα. Ειδάλλως, η σταδιακή αποχώρησή τους από τα φώτα της δημοσιότητας είναι το επόμενο στάδιο.

 

Πηγή άρθρου και φωτογραφίας:

Moneyreview.gr με πληροφορίες από Economist.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ