Δευτέρα 02.08.2021

Δακτυλικό αποτύπωμα του Μιχαήλ Άγγελου βρέθηκε σε άγαλμα από κερί

Ένα μικρό άγαλμα από κερί φαίνεται πως μας φέρνει πιο κοντά σε έναν από τους μεγαλύτερους δημιουργούς της Αναγέννησης, τον Μιχαήλ Άγγελο, ο οποίος φαίνεται πως άφησε το δακτυλικό του αποτύπωμα στο γλυπτό.

Το κερένιο άγαλμα φυλάσσεται στο Victoria & Albert Museum του Λονδίνου και είναι σίγουρο πως πρόκειται για δουλειά του Μιχαήλ Άγγελου. Το γλυπτό έχει ύψος μόλις 17 εκατοστών και αναπαριστά έναν νεαρό άνδρα, με το αριστερό του χέρι τοποθετημένο μπροστά από το πρόσωπό του. Εξετάζοντάς το προσεκτικά, οι ειδικοί του Μουσείου διαπίστωσαν πως το κοκκινωπό αγαλματίδιο έφερε το αποτύπωμα ενός αντίχειρα, κατά πάσα πιθανότητα αυτού του δημιουργού του.

Ο Μιχαήλ Άγγελος είχε κατασκευάσει το άγαλμα ως «μοντέλο» για ένα μεγαλύτερο έργο από μάρμαρο, που θα κοσμούσε τον τάφο του Πάπα Ιουλίου του Δεύτερου. Το άγαλμα θα έφερε τον τίτλο «Νεαρός Σκλάβος» και συγκαταλεγόταν ανάμεσα στα 40 γλυπτά που επρόκειτο να κοσμήσουν τον τάφο του εκλιπόντος Πάπα.

Τελικά, o αριθμός των γλυπτών που κατέληξαν να περιστοιχίζουν τον τάφο μειώθηκε κατά πολύ. Το έργο του Μιχαήλ Άγγελου δεν υπήρξε ένα από αυτά που συνόδευσαν τον Ποντίφικα στην τελευταία του κατοικία. Το κέρινο αγαλματίδιο που φυλάσσεται στο μουσείο του Λονδίνου φαίνεται πως δημιουργήθηκε ανάμεσα στο 1516 και το 1519, περίπου μια δεκαετία μετά την πρώτη ανάθεση δημιουργίας γλυπτών για τον τάφο του Ιουλίου ΙΙ σε διάφορους καλλιτέχνες.

«Αποτελεί μια συναρπαστική προοπτική το γεγονός ότι ένα δακτυλικό αποτύπωμα του Μιχαήλ Άγγελου μπορεί να “επιβιώνει” σε κάποιο από τα έργα του», λέει η έφορος του Victoria & Albert Museum, Πέτα Μοτούρ. Ο Μιχαήλ Άγγελος ήταν διαβόητος για το γεγονός ότι συχνά κατέστρεφε τα προπλάσματα και τα προσχέδια των έργων του, κάτι που καθιστά τη διάσωση του συγκεκριμένου αγάλματος και του αποτυπώματος που αυτό φέρει, ακόμη πολυτιμότερη.

Στη βιογραφία του Μιχαήλ Άγγελου, που συνέγραψε κατά τον 16ο αιώνα ο φίλος του και Αναγεννησιακός ζωγράφος, Τζόρτζιο Βαζάρι, περιγράφεται με λεπτομέρειες το πώς ο γλύπτης δημιουργούσε μοντέλα από κερί για τα μελλοντικά του έργα από πέτρα και μάρμαρο. Στη «Ζωή του Μικελάντζελο», ο Βαζάρι αναφέρει ότι ο γλύπτης βύθιζε τα κέρινα ομοιώματα σε νερό, από όπου τα έβγαζε σταδιακά, αντιγράφοντας τις λεπτομέρειές τους στο μάρμαρο που δούλευε κάθε φορά.

Ένα πιο ανεπτυγμένο σχέδιο του «Νεαρού Σκλάβου» βρίσκεται σήμερα στην γκαλερί «Accademia» της Φλωρεντίας. Το άγαλμα αυτό διαφέρει από το πρώιμο κέρινο μοντέλο σε πολλά σημεία, κάτι που υποδεικνύει ότι ο Μιχαήλ Άγγελος συνέχιζε να δουλεύει και να τελειοποιεί το έργο του, ανεξάρτητα από το εάν αυτό κατέληξε να κοσμεί τον τάφο, για τον οποίο προοριζόταν αρχικά.

 

Πηγή άρθρου και φωτογραφίας: eleftherostypos.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ