Σύμφωνα με την ίδια έρευνα, ένας στους δύο της αμέσως προηγούμενης γενιάς των millennials αναγνωρίζει πως τα ραντεβού μεταξύ των νέων ενηλίκων σήμερα είναι πιο υγιή απ’ ότι συνέβαινε στη δική τους εποχή. Οι σημερινοί 30ρηδες και 40ρηδες πλήρωσαν μάλλον ακριβά την είσοδο της τεχνολογίας στις προσωπικές σχέσεις, φτάνοντας στο συναισθηματικό burnout από τα εκατοντάδες προφίλ, τα άπειρα παράθυρα διαλόγων και τα «ματσαρίσματα» (ταιριάσματα δηλαδή) που δεν απέδωσαν καρπούς παρά χάραξαν ένα ακόμη σημαδάκι στην πολύπαθη καρδιά τους. Οι νέοι όμως δεν δείχνουν διατεθειμένοι να επαναλάβουν τα λάθη όσων επιδόθηκαν πριν από αυτούς στο απαιτητικό σπορ του dating.

Διαφυγή από την τοξικότητα των εφαρμογών

Μια δημοσκόπηση της εταιρείας έρευνας αγοράς Sevanta για το 2021 διαπίστωσε ότι 21% των νέων singles που αναζητούσαν σύντροφο στις εφαρμογές γνωριμιών κατέληξαν εξουθενωμένοι από την προσπάθεια. Πράγματι, οι πολλές επιλογές στρεσάρουν. «Η γενική αντίληψη είναι ότι [οι εφαρμογές γνωριμιών] έχουν γκρεμίσει την ιδέα της δέσμευσης. Προσφέρουν πράγματι περισσότερες επιλογές στους ανθρώπους και όταν έχουμε περισσότερες επιλογές είναι πιο δύσκολο να δεσμευτούμε, αλλά δεν νομίζω ότι είναι οι εφαρμογές γνωριμιών που το προκάλεσαν αυτό. Αντικατοπτρίζουν απλώς αυτό το στοιχείο της κοινωνίας. Είναι ο καπιταλισμός και η κοινωνία που βασίζεται στις επιλογές» σχολιάζει η Δρ Jenny van Hooff, κοινωνιολόγος στο Μητροπολιτικό Πανεπιστήμιο του Μάντσεστερ.

Ακόμη όμως και αν στόχος δεν είναι η δέσμευση -τουλάχιστον κατά τα ευρήματα της έρευνας του Tinder– οι νέοι της γενιάς Ζ ξέρουν (καλύτερα) τι ζητούν. Όχι τυχαία, είναι η εποχή τους -και οι ίδιοι- που έφερε στο φως νεολογισμούς όπως ghosting“, “love bombing και “stashing για να περιγράψει όλες τις προβληματικές συμπεριφορές στο dating και τις σχέσεις.

Οι 25άρηδες και κάτω βάζουν αυστηρότερα κριτήρια και επιθυμούν να κρατήσουν μακριά την τοξικότητα από και προς τους άλλους. Οι απαντήσεις στη δημοσκόπηση του κορυφαίου dating app έδειξε ότι τα άτομα 18-25 ετών είναι κατά 32% λιγότερο πιθανό να εξαφανιστούν και να μην απαντήσουν σε μηνύματα (ghosting) από ό,τι οι νέοι άνω των 33 ετών, κόντρα στο 73% των millennials που βρίσκει «φυσιολογικό» να δυσκολεύεις την επικοινωνία και να στέλνεις θολά και μπερδεμένα μηνύματα.

Η γενιά Ζ αποζητά αυθεντικότητα, ειλικρίνεια, διαφάνεια, ψυχική ευεξία και ο σεβασμό και προκρίνει την αφοσίωση (79%), τον σεβασμό (78%) και τα «ανοιχτά μυαλά» (61%) έναντι της εμφάνισης (56%). Έτσι, παρότι κάποιοι θα προτιμούσαν να τρίβουν τουαλέτες από το να βγουν ένα ακόμη ραντεβού από dating app, δεν διατίθενται όλοι να γυρίσουν πλάτη στις εφαρμογές γνωριμιών αλλά να φέρουν τα ραντεβού στα μέτρα τους και να συμπεριλάβουν στο παιχνίδι της γνωριμίας περισσότερη δια ζώσης επαφή.

Photo: Shutterstock

Νοσταλγία για τα παλιά

Στους zoomers, όπως αποκαλούνται αλλιώς οι άνθρωποι της γενιάς Ζ, αποδίδεται συχνά μια γλυκιά νοσταλγία για τη δεκαετία του 1990 (90’s Nostalgia). Πολλοί θεωρητικοί εντοπίζουν πράγματι στη νεολαία μια τάση θαυμασμού των περασμένων δεκαετιών μέσα από ισχυρά φίλτρα ωραιοποίησης. Χωρίς να ονειρεύονται υποχρεωτικά έναν γάμο και έμφυλους ρόλους όπως αυτός των γυναικών στα παραδοσιακά νοικοκυριά, δεν θα έλεγαν όχι στον έρωτα που γεννήθηκε από ένα τυχαίο ατύχημα, τη γνωστή σε όλους εικονοποιία με την αθώα σύγκρουση κατά την οποία πέφτουν τα βιβλία που κρατά στα χέρια της κι εκείνος σκύβει να τα σηκώσει. Μια αμερικανική δημοσκόπηση έδειξε ότι για το 43% των ατόμων 18 έως 29 ετών η σχέση προέκυψε μέσα από φιλία ή κοινή παρέα.

Σε άρθρο τους στο Conversationοι Omar H. Fares και Seung Hwan (Mark) Lee από τη Σχολή Διοίκησης Ted Rogers του Μητροπολιτικού Πανεπιστημίου του Τορόντο παραθέτουν ερευνητικά στοιχεία που δείχνουν ότι, μεταξύ των (πολλών) Αμερικανών που δεν διστάζουν να βάλουν βαθιά το χέρι στην τσέπη για ρομαντικά δείπνα, κινηματογραφικές εξόδους και ακριβά δώρα, φτάνοντας να συσσωρεύουν χρέη συναισθηματικής αιτιολογίας, είναι και ένας περίπου στους πέντε (19%) της γενιάς Ζ, με το 21% να υπερβαίνει τα 500 δολάρια σε χρέος τον χρόνο εξαιτίας υπερκατανάλωσης (29%), προσπάθειας εντυπωσιασμού στα ραντεβού (28%) και αναζήτηση